6 věcí na které je třeba myslet při tisku

Zverejnený

Skoro všichni máme doma inkoustové tiskárny a někteří i laserové a snad každý z nás něco někdy na tiskárně tlačil. Přiznejte se, kolikrát jste tlačili na výšku a měli jste na šířku? Kolikrát vám tiskárna, nesprávně zkrátila obrázek a museli jste se více pohrát s nastavením, abyste dosáhli požadovaného výsledku?

To jsou běžné uživatelské problémy. Co když, dáte tisknout velké množství profesionálem? Na co musíte myslet vy a na co tiskař, či grafik?

 

1. Neexistuje krok zpět

Pokud jste již jednou něco vytiskli na papír, tak je to tam. Tiskárna vám vyplivne stranu a už se s tím nedá nic dělat. Pokud je tiskárna nastavena nesprávně, tiskař přichází o materiál v podobě papíru a barvy a samozřejmě i o svůj čas. Pokud na chybu přijde pozdě, tak přichází o více materiálu a více času. V tiskárně tedy musí vše fungovat jako hodinky.

 

2. Kontrola, kontrola, kontrola.

Jak jsem zmiňoval v předchozím bodě, tak pokud se už jednou něco vytiskne, nejde to vrátit o krok zpět. To znamená, že na každém stupni a při každém kroku musí v nějaké podobě probíhat kontrola. Zadavatel musí zadat správné podklady a podle možnosti si to po sobě zkontrolovat, případně to posunout na kontrolu nezainteresovaným očím. Grafik dává ke schválení podklady předtím než jejich pošle tiskaři. Tiskař kontroluje, zda dostal podklady pro tisk v požadovaném formátu a kvalitě.

 

3. Grafik vs. tiskař

Tiskař by měl vědět říci grafikovi, jaký tisk je vhodný pro daný projekt a tím pádem v jakém formátu a s jakými parametry potřebuje dodat grafiku. Zda stačí dodat grafiku v RGB, nebo v CMYK, jestli to mají být bitmapy nebo vektory. Pro dobrý výsledek je nezbytné, aby si tiskař a grafik po technické stránce rozuměli a věděli, co od sebe vzájemně očekávají. Nesprávné použita sada barev grafikem vyústí do špatné výsledné barevnosti potisku.

 

4. Tiskař ani grafik nejsou korektory textu

Texty do bulletinů, na billboardy, rollup, ale i na vizitky jsou vaším dílem. Grafik a tiskař nejsou lidé, kteří by měli opravovat gramatické chyby v katalogu, nebo ověřovat správnost telefonního čísla na vizitce. Jakmile schválíte grafikovi podklady pro tiskaře, přenášíte na sebe odpovědnost za správnost údajů. Mně se osvědčilo dát zkontrolovat text někomu nezasvěcenému a samozřejmě i gramaticky zdatnému. Doporučuji, abyste si našli takového kolegu nebo kolegyni. Pokud nejste grammar nazi, tak někdo z vašeho okolí jistě bude :)

 

5. Vektor vs. bitmap

Tato část by si možná zasloužila i zvláštní blog, takže tentokrát si to dáme jen ve zkratce. Když posíláte logo grafikovi, nebo tiskaři, tak vás zvykne poprosit, abyste mu ho poslali v křivkách. Pro vás je důležité vědět, že křivky jsou vlastně matematické vyjádření tvarů a ne přesně definované body na síti (to je bitmap). Logo v křivkách má tedy tu výhodu, že jeho kvalita se nesnižuje se změnou velikosti loga. Logo v bitmapě může být standardně v typech souborů jako jpg, gif, png. Pokud má takové logo nízké rozlišení, tak způsobí tzv. rozrastrování, což jsou ty pověstné čtverečky.

 

6. Dvakrát měř a jednou řež, tedy tisk

Stává se, že rozměry polepů jsou špatně zaměřeny a potom třeba polep tisknout znovu. Lepším případem je, pokud je polep větší a dá se oříznout. Pokud se již při návrhu nemyslí na rezervu, může vzniknout problém. Proto při tlačení třeba vždy pořádně měřit, znovu zkontrolovat a potom řezat, či tisknout.

 

Poslechněte si náš podcast na téma Tiskoviny

 

Rubriku s přehledem tiskovin a prezentačních materiálů najdete samozřejmě i v našem eshopu. Najdete tam tyto kategorie:

Letáky pomohou všude tam, kde potřebujete oslovit velké množtví lidí na specifikovaném území. Populární jsou hlavně mezi lokálními obchody a restauracemi. Výborně fungují při zahájeních provozů.
Katalogy jsou určeny pro zájemce o vaše zboží a mají za úkol snadnou orientaci ve vašem sortimentu. Ročně vyrobíme několik desítek katalogů!
Rollupy jsou vhodným médiem využívaným hlavně na konferencích, výstavách, ale i ve vestibulech budov. Je dostatečně velký, aby upoutal pozornost a má spoustu prostoru i pro podrobnější informace.
Menší banerové systémy se hodí spíše pro různé obchodní provozy jako poutač se základní informací.
Hlavičkové papíry s potiskem působí stejně reprezentativně v malých i ve velkých firmách. Výroba velkého množství může být pro klienta časově náročná a neefektivní. Našim klientům zajistíme kvalitní tisk a rychlé dodání.
Předtištěné obálky s adresou firmy šetří čas a pomáhají zefektivnit procesy ve firmě.
Obaly na dokumenty splňují nejen důležitou ochrannou funkci, ale pokud se použijí jako reklamní předmět, kde si klient odkládá dokumenty právě od vás, tak zefektivňují vaši vzájemnou komunikaci. Vhodné jsou zejména ve finančních společnostech, ale i všude tam, kde je třeba udržet pořádek ve smlouvách, například při koupi auta, či nemovitosti.
Vizitka bývá často výborným a pohotovým předmětem prvního kontaktu. Správnost údajů a spolu s dokonalým provedením zaručují, že nový obchodní kontakt nezapadne prachem.
Poznámkové bloky a note-it lístečky jsou skvělým pomocníkem v každé kanceláři. Neplní reprezentativní, ale reklamní funkci. Pokud se potřebujete dostat na oči vašim zákazníkům nejen v kancelářích, ale i v jejich domácnostech, doporučujeme lístečky, které se dají připevnit na ledničku pomocí magnetu.
Samolepky různých tvarů a barev dokáží upoutat pozornost a vědí skončit na všech možných místech. Autech, ledničkách, počítačích, šuplících, skříních, ... Záleží jen na nápadu. Realizaci zajistíme za Vás!
Magnetky široké publikum tvarů i barev jsou součástí nejen chladniček v domácnostech, ale i ve firmách. Mohou sloužit jako reklama, ale i jako atraktivní merch.
Dárkové poukazy i pohlednice třeba vytisknout ve velmi dobré kvalitě a velkém množství. My na to máme skvělých profesionálů, kteří vědí, co má kde být a jaký materiál je ten pravý.

Autor článku:

Vladimir Kmec

Online marketing manažér

Každý týden připravuje ve spolupráci s obchodníkmi zajímavý newsletter, nahrává podcasty, píše blogy a přemýšlí nad tím, jak posunout Sketch ještě dál v online světe. Má zkušenosti s PPC, grafikou, psaním, ale i s hudbou.