Z historie reklamy

Zverejnený

Jistě jste se již někdy v životě zamýšleli nad tím, kdy, kde či jak vůbec vznikla reklama. Setkáváme se s ní dennodenně, a někdy ji už téměř ani nevnímáme. Jaké jsou její počátky a vývoj do dnešní podoby, si můžete přečíst v následujících řádcích.

Historie reklamy sahá až do antiky a starověkého Říma, kdy obchodníci propagovali své výrobky pomocí reklamy. Před svými stánky vystavovali své výrobky, a co nejhlasitěji a hrdě je vychvalovali před ostatními a snažili se je vyměnit za jiné zboží, nebo prodat. Vždy však za účelem zisku. Jiní své lákavé nabídky psali na různé tabule, výrazné oznámení, či poutavé nápisy. Vše změnil vynález knihtisku (Johannes Gutenberg, r. 1443), kdy se objevily první tištěné reklamní inzeráty.

V 19. století se v evropských městech začaly objevovat sloupy, určené na polep reklamních plakátů. Snažili se tak usměrnit silnou vlnu vylepování plakátů na stěny domů, nebo veřejných prostranství. Poprvé se objevily v roce 1855 v Berlíně a podle jejich objevitele se i dodnes nazývají Litfassove sloupy. Později již mnoho výrobců používalo obchodní značku, která měla usnadnit identifikaci výrobků a vylepšit jejich odbyt. V 20. století objevili reklamu také umělci a reklamní plakáty se tak staly i uměleckým médiem. V 50-letech se do reklamy v Americe zapojily i známé filmové hvězdy. Americká reklama se do Evropy dostala hlavně se značkami Coca-Cola nebo Marlboro.

Ohledně vzniku reklamní značky, vám doporučuji velmi zajímavý a pěkně zpracovaný německý film, natočený podle skutečné události. Jeho děj zachycuje život, práci a následný rozkol dvou německých bratrů Adolfa a Rudolfa Dasslerovi, který vedl k založení dvou sportovních impérií: Adidas a Puma.

Dnes je pro nás reklama součástí každodenního života. Najdeme ji v tisku, na ulici, na internetu, v rádiu i v televizi. Různé druhy a nástroje reklamy nás provázejí všude kolem nás. Konzumní společnost 21. století zcela změnila vnímání reklamy. Jejím cílem je především uspokojení potřeb zákazníka (kvalita, vzhled, chuť, barva, tvar apod ..), proto nám už nestačí dosavadní "tradiční" formy propagace. Musíme přemýšlet vždy inovativní, kreativní, strategicky a různorodě. Pro každého podnikatele je dnes nezbytné dbát na důležitost marketingu a reklamy. Myslete na to!

Víte, jak vypadala první televizní reklama na světě? Měla pouze 10 sekund, stála 9 dolarů a propagovala značku Bulova, specialisty na hodiny a šperky. Odvysílaly ji v USA o 2:29 hod. 1. července 1941 před baseballovým zápasem mezi Brooklyn Dodgers a Philadelphia Phillies, umožňující Bulova hodinky nad mapou USA, s hlasem a sloganem společnosti "America runs on Bulova time!"

Autor článku:

Peter Mihál

Ředitel

Peter je zakladatelem a ředitelem spoločnosti. Má dlouholeté zkušenosti nejen s vedením společnosti. Jeho silnou stránkou je obchod, ekonomika a marketing. Ovláda anglický a nemecký jazyk.