Jak vybrat správný reklamní předmět pro mé logo?

Zverejnený

Rozhodně nechcete, aby reklamní předmět s vaším logem skončil v koši. Jednak je to neekonomické a hlavně, je to neekologické. Všechen ten materiál a práce vyjde nazmar a reklamní předmět si nesplní svůj úkol - pomoci zvýšit zisk firmě. Stane se z něj výdaj, místo toho, aby byl investicí. Našim klientům připomínám, aby předmět, který bude nosit jejich logo, byl praktický a kvalitní. Jen tak může spolehlivě plnit svou funkci. Jak přemýšlet při výběru praktického reklamního předmětu, by vám měl pomoci právě tento blog.

Položte si tyto 4 základní otázky:

1. Jaký je můj důvod nákupu reklamních předmětů?

Utratit, nebo vydělat peníze

Důvody nákupu reklamních předmětů mohou být opravdu protichůdné. Například potřebujete peníze utratit, nebo vydělat. Ve velkých firmách, před koncem roku se snaží marketingové oddělení utratit celý rozpočet a tak kupují trička a kalendáře pro zaměstnance, hodinky a různé dárkové sady pro manažery, ... Peníze tedy míjejí na svůj vnitřní marketing, resp. PR, na předměty, které umí využít během roku. Influenceri chtějí na reklamních předmětech se svou značkou vydělat a tak kupují předměty, o kterých si myslí, že jejich fanoušci koupí.

Reklamní kampaň

Celkem racionální a nejčastější důvod pořízení reklamních předmětů je propagace značky, produktu nebo služby. Zde je třeba samozřejmě znát svou cílovku a nejlépe v součinnosti s reklamní kampaní pustit do světa i reklamní předměty se svým logem.

Budování vztahů

Specifickou kategorií jsou dárky cenným obchodním partnerům. Obchodní vztahy, které jste si dlouhodobě budovali třeba utužovat, obnovovat a zároveň budovat nové. Vhodně zvolený dárek vám zajistí loajalitu. Pozor, nedoporučujeme praktikovat v rámci státní správy, mohlo by se to špatně pochopit! : D

S rozmachem eshopů se dostává do popředí dárek k objednávce. Pokud si chci zachovat loajalitu zákazníka a chci, aby u mě nakoupil i příště, daruji mu k objednávce praktickou drobnost, díky které mu zůstanu na očích. Díky tomuto dárku se odliším od konkurence a to je v dnešní době plné rozptylu více než vítány.

2. Co chci říct?

Jsem zde!

Mám to štěstí a šikovnost, že mám etablovanou značku na trhu? Stálo to jistě kopec námahy a času, tak netřeba usnout na růžích - konkurence na nic jiného nečeká. Pokud jen na chvíli sjedete z očí, můžete přijít o své výsadní místo na trhu. Stalo se to už mnohokrát a určitě se to stane znovu. Právě na zachování přítomnosti mezi lidmi, na budování brand awareness, jsou reklamní předměty fantastickým marketingovým nástrojem. Ještě dlouho po tom, jak obdarujete šikovnou drobností zákazníka nebo darujete trička na sportovních dnech zaměstnancům, rozdáte pera na konferenci, ... budou tyto předměty spostredkovávať vaši přítomnost v jejich životech.

Mám nový produkt, službu.

Potřebuji, aby se o mně dozvědělo co nejvíce lidí? Reklamní předměty jsou výborným doplňkovým marketingovým nástrojem. Kšiltovky, trička, tašky, letáky, brožury, ale i originálnější předměty, které se hodí přímo pro cílovou skupinu, tvoří tzv. marketingový mix, který se nevyplatí ignorovat.

Toto je moje území!

Součástí reprezentativního působení firmy jsou jednoznačně i reklamní předměty. Často i nenápadné, ve formě baleného cukru s logem, diářů pro zaměstnance, sklenic v kuchyňce nebo brandované bundy zaměstnanců ve skladu.

3. Kde se nachází moje cílovka?

Online svět

Pokud se vaše cílovky nachází za obrazovkou počítače, nebo mobilu, ani to nemusí být pro reklamní předměty stopka. Aby totiž tito lidé dobře fungovaly spolu ze svými zařízeními, potřebují různé gadgety, resp. technické vychytávky. Tato cílová skupina určitě ocení redukci na různé typy USB konektorů na klíčenku, USB klíče, přenosné bluetooth repráky či sluchátka, myšky a také podložky pod ně. Vše samozřejmě s vaším logem, které je bude provázet celý den. Spočítejte si, kolik byste zaplatili za online reklamu, kterou by měli stále na očích?

Offline svět

Pokud prodávám nanuky, tak mě zajímá to, abych byl viditelný na místech, kde mají lidé na nanuky chuť. Promovat nanuk v Grónsku uprostřed sněhové bouře, asi nebude dobrý nápad. Naproti tomu, dát své logo na plážovou tašku, piknikovou deku, je už lepší nápad. Nebojte se ale pohrát se samotnou myšlenkou něčeho chlazeného. Vytvářejte asociace s vlastnostmi vašeho produktu, nebo služby.

V marketingu se používá pojem "mikromoment". Je to ta chvíle, kdy je pravděpodobnost provedení nákupu vyšší. Pokud je slunečno, tak se lépe prodávají brýle a pokud prší, tak se lépe prodávají deštníky. Vyhledávejte tedy taková místa, kde se nacházejí lidé, kteří mají větší pravděpodobnost nákupu produktu. Docilte, aby bylo vaše logo viditelné právě na těchto místech a ve správném čase a dostanete se tak do podvědomí lidí. Na svou stranu tak dostanete pár bodíků, které budou možná těmi rozhodujícími při jejich nákupním rozhodování.

4. Komu je určen reklamní předmět?

Jestli se ptáme našich klientů, komu je reklamní předmět určen, obvykle očekáváme jednu ze čtyř základních odpovědí. Může to být zaměstnanec, zákazník, obchodní partner, nebo fanoušek.

Zaměstnanec

Spokojený zaměstnanec je nejlepším brand ambassadorem. Je to vyslanec značky, který má obrovskou hodnotu, protože zná produkt a je na něj hrdý (pokud produkt zná a není na něj hrdý, tak je někde něco špatně). Nepodceňujte sílu reklamních předmětů pro své zaměstnance. Zeptejte se jich, co by chtěli - budou to reálné používat a to je nejlepší reklama.

Zákazník

Dárky zákazníkům nebývají finančně náročné. Opravdu stačí, pokud je to drobnost, která souvisí s okruhem podnikání. Pokud prodávám víno, tak daruji otvírák na víno se svým logem. Pokud prodávám auta, investice do zmenšeného modelu auta, který bude na svém čestném místě na poličce, mi zaslouží pozornost návštěvy a buduje vztah ke značce od útlého dětství. Zopakuji to znovu - malý dárek vás odliší od konkurence.

Obchodní partner

Dárky obchodním partnerům patří k těm dražším. Obchodním partnerům třeba ukázat, jak si vážíme jejich spolupráci. Chceme jim dát najevo, že i díky ním jsme tam, kde jsme. Určitě víte, že ne malé procento vašeho podnikatelského úspěchu je založeno na dobrých vztazích s dodavateli či odběrateli. Oblíbenými jsou různé soupravy na víno, sýry, dárkové koše a kazety, ale často jsou to i velmi originální dary, které souvisí s oblastí podnikání. Nebojte se experimentovat, ale zároveň mějte na mysli hodnotu daru.

Fanoušek

Hudebníci, kteří dnes přežijí z prodeje alb, je jako šafránu. Pokud i ano, je to jen krátkodobý stav (světská sláva - polní tráva). Pro další umělce, jako jsou herci, malíři, sochaři, tanečníci, ... je doba těžká také. V posledních letech proto začal fungovat byznys s tzv. Merch (merci, z anglického merchandise: zboží). Umělci a také influenceri si dávají vyrábět brandované produkty, které následně prodávají svým fanouškům. Vyráběli jsme už například kšiltovky, trička, mikiny, ... dokonce i sklenice na víno. Zde doporučujeme být kreativní a znát své fanoušky. Z diskusí určitě víte, co chtějí :)

Závěr

Doufám, že vám tento blog pomohl zodpovědět si základní otázky. Jestli jste si je dokázali zodpovědět, nebo ne, určitě se nám ozvěte a my vám moc rádi poradíme tak, aby bylo vaše logo na tom správném předmětu.

Autor článku:

Vladimir Kmec

Online marketing manažér

Každý týden připravuje ve spolupráci s obchodníkmi zajímavý newsletter, nahrává podcasty, píše blogy a přemýšlí nad tím, jak posunout Sketch ještě dál v online světe. Má zkušenosti s PPC, grafikou, psaním, ale i s hudbou.